Menu Sluiten

Wandelen met heet weer


De zomer is weer in volle gang en door klimaatverandering hebben we steeds vaker te maken met extreme temperaturen. Zelf wandel ik niet graag bij temperaturen boven de 25 graden, maar soms ontkom je er niet aan. Ik heb vroeger eens een meerdaagse tocht gemaakt bij bijna 30 graden. Na de wandeling had ik enorme hoofdpijn en voelde ik mij erg slap. Oorzaak: te weinig gedronken. Inmiddels weet ik welke voorzorgsmaatregelen ik moet nemen. In dit artikel krijg je o.a. 15 tips voor wandelen met warm of heet weer.

Hoe reageert je lichaam op inspanning bij hitte?

Je lichaam wil de warmte kwijt en bij tropische temperaturen gaat dit moeilijker. Je gaat zweten en verliest dus vocht maar ook zouten. Ook worden de bloedvaten wijder en het hart moet hierdoor meer moeite doen om het bloed rond te pompen. De hartslag stijgt dan ook meestal bij heet weer.

Wat zijn de risico’s?

Bij hoge temperaturen wordt sporten risicovol. Dat geldt ook voor gewoon wandelen. De gevolgen kunnen zijn:

  • Flauwvallen
  • Een zonnesteek
  • Oververhitting (hitteberoerte)

Het is als wandelaar belangrijk dat je je bewust bent van deze risico’s en dat je weet welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen.

15 tips voor wandelen met heet weer:

Het beste is om uit de warmte te blijven en dus niet te gaan wandelen. Maar mocht je er toch op uit trekken neem dan de volgende voorzorgsmaatregelen:

Verkoeling

  • Wandel op het koelste moment van de dag, meestal ’s morgens.
  • Wandel in een lager tempo.
  • Wandel zoveel mogelijk in de schaduw.
  • Probeer je je hoofd en lichaam koel te houden. Sprenkel wat water tegen je hoofd, maak je buff of pet nat of leg een natte doek in je nek.
  • Neem regelmatig of vaker een pauze.

Drinken

  • Drink voldoende vóór, tijdens en na het wandelen.
  • Drink water, thee of een isotone drank. Isotone drank wordt snel opgenomen. Het zout heeft de functie om water vast te houden. Je plast hierdoor minder en verliest dus minder vocht.
  • Drink liever geen koffie, want dat onttrekt vocht uit je lichaam.
  • Drink geen alcohol!

Eten

  • Eet licht verteerbaar voedsel, want verteren van eten kost energie.
  • Eet voedsel met een hoog percentage water, bijvoorbeeld fruit.
  • Eet liever vaker kleine hoeveelheden i.p.v. één grote maaltijd.

Kleding

  • Draag luchtige kleding van ademend materiaal dat het lichaam zoveel mogelijk bedekt tegen de zon.
  • Bescherm je hoofd en nek tegen de zon: draag bijvoorbeeld een hoed met een brede rand.

En verder

  • Wees alert op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Die kunnen wijzen op een vochttekort of een zonnesteek.
Geniet, maar luister goed naar je lichaam en stop wanneer het nodig is!

Wandelgroet,

Detty

Delen via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *