Menu Sluiten

10 Tips voor wandelen met artrose


Wandelen is één van de beste vormen van lichaamsbeweging, ook als je last hebt van artrose. Ik heb artrose in mijn beide voeten en rechter enkel. Gelukkig mag ik blijven wandelen en ik doe dat ook regelmatig en graag. 

Wat is artrose?

Artrose is een vorm van reuma. Het hele gewricht is hierbij betrokken. De kwaliteit van het kraakbeen gaat achteruit. Het wordt dunner, zachter en brokkelig. Vaak raakt het gewricht ontstoken. Bij artrose heb je meestal last van pijn, stijfheid en moeite met bewegen. Artrose kan in meerdere gewrichten voorkomen en is progressief. Dat betekent dat het nooit meer over gaat. Het is de meest voorkomende reumatische aandoening aan het bewegingsapparaat. Bijna 1,5 miljoen mensen hebben artrose.

Is beweging met artrose niet schadelijk?

Als je artrose hebt, kan bewegen pijn doen en in het ergste geval gaat het soms helemaal niet. Je hebt de neiging minder te bewegen. Maar dat is juist niet goed. Want door beweging krijgt het kraakbeen zijn voeding. Verder voorkom je dat je spieren verslappen.

Ik vind het jammer dat sommige mensen het wandelen vaarwel zeggen, omdat ze bang zijn dat de klachten verergeren. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet nodig is.

Hieronder geef ik je 10 tips om het wandelen met artrose comfortabeler te houden en/of maken:

1. Gezond gewicht

Misschien is dit wel het allerbelangrijkste advies. Zorg ervoor dat er geen overgewicht is of ontstaat, want het extra gewicht geeft meer druk op de gewrichten.

2. Voeding

We hebben allemaal baat bij gezonde voeding. Te veel vlees, zuivel, brood en snelle koolhydraten kunnen problemen, zoals ontstekingen, met gewrichten verergeren. Zelf eet ik al geruime tijd vegetarisch en soms veganistisch. Ik merk dat ik met een vegetarisch dieet nauwelijks nog pijnlijke voeten heb. Wel is het voor mij nog steeds een uitdaging om minder zoet te eten, hopelijk gaat mij dat een keer lukken

3. Beweging

Voldoende beweging is goed en vermindert stijfheidsklachten en pijn, maar houdt wel je grenzen in de gaten. Als het wandelen even niet gaat, probeer dan te zwemmen of te fietsen. Sowieso is afwisseling goed en prettig. Ik wissel het wandelen geregeld af met fietsen, zodat ik kan blijven wandelen met artrose. Een fysiotherapeut of oefentherapeut kan je hierbij advies en/of begeleiding geven.

4. Goed schoeisel

  • Zooltjes
    Goede steunzolen kunnen de belasting van je knie, heupen en voet verminderen, waardoor je beter gaat lopen. Een podoloog of podotherapeut kan je adviseren over steunzolen bij artrose in je voet en/of enkel.
  • Goede schoenen
    Hetzelfde geldt voor goede wandelschoenen. Koop indien mogelijk wandelschoenen bij een speciaalzaak. Sommige speciaalzaken werken samen met podologen en podotherapeuten.

Goede wandelschoenen had ik al, maar sinds mijn aangemeten podotherapeutische zooltjes wandel ik bijna zonder pijn.

5. Koud douchen

Ik neem regelmatig een koude douche, probeer het dagelijks, maar mijn lange haren was ik nog steeds onder een warme douche. Koud-water-therapie kan namelijk pijn verlichten. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het niet altijd makkelijk vind, vooral nu het buiten kouder wordt. Voor meer informatie over koud-water-therapie https://www.wimhofmethod.com/

6. Oefeningen

Ik doe regelmatig oefeningen om mijn voeten en enkels in goede conditie houden. Er is op het internet genoeg te vinden, maar je kunt ook speciale oefeningen krijgen bij een fysiotherapeut.

7. Wandelstokken

Wandelstokken geven stabiliteit en evenwicht. Daarnaast kan de druk op de voeten tijdens het wandelen worden verminderd. Ik gebruik mijn wandelstokken bij lichte klimmetjes.

8. Luister naar je lichaam

Gewrichtspijn verschilt bij mij van dag tot dag. Als ik klachten krijg pas ik de afstand aan of neem meer rust. Een korte afstand kan dan juist nuttig zijn.

9. Voedingssupplementen

Gezonde voeding kun je eventueel aanvullen met vitaminen en mineralen zoals bijvoorbeeld (orthomoleculaire) multivitaminen. Denk hierbij onder andere aan:

  • Glucosamine met msm en chloride
  • Astaxanthine
  • Visolie of algenoliesupplement (EPA/DHA)

10. Voldoende ontspanning

Last but not least, zorg voor voldoende ontspanning. Ik doe dat met wandelen!

Ik hoop dat je met deze tips het wandelen weer oppakt of volhoudt. Volledig stoppen is dus niet nodig bij artrose en beweging wordt dus zelfs aanbevolen.

Voor meer informatie over artrose: https://reumanederland.nl/

Veel wandelplezier!

Detty